Smycze reklamowe – jaka jest ich historia?

Początki smyczy to zupełnie coś innego, niż smycze reklamowe, o jakich myślimy dzisiaj. Wykraczają one daleko poza pasek materiały, na którym dziś mocujemy identyfikator. Okazuje się, że w smycze w innym charakterze istnieją już od stuleci, a ich historia jest całkiem kolorowa i interesująca.

Skromne początki

Pierwsze użycie smyczy miało miejsce pod koniec XV wieku, a uczynili to francuscy żołnierze i korsarze. Smycze umożliwiały im trzymanie broni pod ręką podczas wspinania się na olinowanie statku lub podczas walki. W języku angielskim smycze reklamowe to “lanyards” – słowo to pochodzi od francuskiego słowa “lanière”, które oznacza “pasek”. W tamtych czasach owe smycze były właśnie prostymi paskami wykonanymi ze sznurka lub liny. Materiał ten znajdowano na statku i wiązano go wokół broni lub gwizdka. 

Niektórzy żołnierze tego typu smycze nosili przy mundurach jeszcze nawet podczas II wojny światowej. Były jednak one wyposażone w więcej dodatków, które przeznaczone były np. do przenoszenia przedmiotów.

nowe zastosowania smyczy

Wzrost popularności smyczy nastąpił głównie w XX wieku. Zachowały one swoją funkcjonalność, a jednocześnie stały się bardziej ozdobne, dekoracyjne. W latach 50. nauka tkania smyczy stała się popularna wśród francuski i amerykańskich dzieci. Dzięki temu dzieci rozwijały swoje manualne zdolności ucząc się tworzenia skomplikowanych węzłów, takich jaki chiński, pudełkowy, trójkątny, czy motylkowy. Niedawno Wielka Brytania przeżywała odrodzenie francuskiej mody na “scoubidou” – czyli wyplatania plecionek metodą pentelkową z różno kolorowych żyłek i sznurków. Proces takiego wyplatania wygląda w zasadzie tak samo, jak proces wyplatania smyczy w połowie XX wieku.

Jeżeli natomiast chodzi o dekoracyjność smyczy – takie smycze często można zobaczyć u wojskowych oficerów. Tego typu kolorowy “warkocz” przyczepiony mają do ramienia. Są to sznury naramienne, które w zależności od koloru, rodzaju splotu i strony po której są noszone mogą określać rangę lub być nagrodą za zasługi, osiągnięcia.

ikona kultury

Obecnie oczywiście stosuje się smycz do kluczy, ale przede wszystkim jednak do identyfikatorów. Następnym razem podczas konferencji, czy na co dzień w pracy warto pamiętać, że gadżety reklamowe, którymi niewątpliwe są smycze reklamowe mają całkiem bogatą historię sięgającą setek lat wstecz. Smycz reklamowa, choć zmieniła swoje zastosowanie w stosunku do tego, co miało miejsce pod koniec XV wieku i tak pozostaje obecnie jednym z najpopularniejszych i najbardziej funkcjonalnych gadżetów reklamowych.

W Cintapunto możecie zamówić najwyżej jakości smycze – zarówno z nadrukiem, jak i naszywane. Zapraszamy do kontaktu.