W jaki sposób należy sobie radzić z dystansem społecznym w szkole?

Pomysł reaktywacji pracy szkół w kontekście zachowania dystansu społecznego wciąż rodzi wiele pytań. Zwłaszcza jeżeli chodzi o zarządzanie dużą liczbą uczniów uczęszczających do danej placówki. Wiele państw na terenie Europie wciąż analizuje sposoby, które mogą okazać się rozwiązaniem tej problematycznej kwestii.

Oto kilka cennych rad do przywrócenia funkcjonowania szkoły bez zbędnego wzrostu ryzyka

W niektórych krajach (jak np. Dania) rozwiązania związane ze swobodnym przemieszczaniem się dzieci przy jednoczesnym zachowaniu bezpiecznego dystansu są już testowane w praktyce. Nie można ukrywać, że szkoły różnią się od siebie wieloma istotnymi kwestiami jak np. liczbą uczniów czy wielkością budynku. Jednak w każdym przypadku warto mieć na uwadze fakt, że najlepszym rozwiązaniem będzie podzielenie uczniów wraz z opiekunami na niezbyt liczne grupy. Dzięki temu kontakty były ograniczone do iście hermetycznego środowiska.

Dystans Społeczny W Szkole

W jaki sposób tego dokonać? Wprowadzenie kolorowych opasek identyfikacyjnych na rękę osób uczęszczających do szkół umożliwi łatwiejsze rozpoznanie własnej grupy oraz miejsca przeznaczonego do zajęć. Dzięki temu ryzyko kontaktu z innymi zostaje ograniczone do niezbędnego minimum.

Jakie są plusy zastosowania opasek identyfikacyjnych?

  • niewielki koszt systemu identyfikacji opartego na opaskach nie stanowi dużego wyzwania ekonomicznego dla szkoły i rodziców;
  • krótki czas wdrożenia pozwoli na szybkie rozpoczęcie skutecznego zarządzania grupami, co z całą pewnością uspokoi uczniów, nauczycieli oraz ich rodziny;
  • realne ograniczenie ryzyka zakażenia poprzez zmniejszoną szansę na interakcję z inną grupą znajdującą się w budynku;
  • bezproblemowa identyfikacja potencjalnej grupy ryzyka i niezwykle szybka interwencja w celu odpowiedniego postępowania.

Praktyczne przykłady zastosowania opaskowego systemu identyfikacji

Ułatwienie wejścia i wyjścia ze szkoły

Każda placówka edukacyjna posiada kilka wejść i wyjść bezpieczeństwa. Warto więc je wykorzystać do odpowiedniego rozplanowania  wprowadzania uczniów do budynku.

Jeżeli jednak szkoła jest niewielka i posiada znacznie mniejszą ilość wejść, to nic straconego. Konkretny kolor opaski lub naszywki będzie odpowiadał określonej grupie, której zostanie przypisana właściwa godzina na wejście i wyjście do szkoły.

Zarządzanie przestrzenią w pomieszczeniach

Podział uczniów na grupy ułatwia władzom szkoły kontrolowanie liczby osób na terenie budynku i dostępnym w nim poszczeniach. Ograniczenie dostępu do wszystkich klas w dużym stopniu rozwiąże problem związany z zachowaniem odpowiedniej przestrzeni i konkretnej powierzchni dotyczącej limitu osób przypadającego na metry kwadratowe. W efekcie ryzyko zakażenia między grupami jest wyraźnie zmniejszone, a uczniowie nauczą się szanować odległość rówieśników.

Grupa A z czarnymi opaskami realizuje zajęcia w klasach nr 1 i 2, podczas gdy grupa B odbywa lekcje w pomieszczeniach nr 3 i 4. Grupa A pojawi się na szkolnej stołówce w godzinach 11:00 – 11:30, a po uprzedniej 30-minutowej dezynfekcji pomieszczenia przyjdzie czas na grupę B. Wyjątkiem byłyby toalety i pomieszczenia sanitarne, które byłyby przypisane do konkretnych grup – jak wiadomo, to właśnie w tych miejscach ryzyko zakażenia jest szczególnie duże! Powyższy sposób zarządzania przestrzenią można wykorzystać też w innych miejscach związanych z placówką szkolną np. terenem zielonym przed budynkiem czy zapleczem sportowym.

Co więcej, opaski do identyfikacji mogą być wyposażone we własny dozownik z płynem do dezynfekcji!

Uczniowie, studenci oraz pracownicy placówek edukacyjnych mogą korzystać z własnych środków antywirusowych i przeciwbakteryjnych – utrzymanie niezbędnej higieny osobistej będzie jeszcze łatwiejsze!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *